Reklama:

Cvičení na balónech II

K čemu je cvičení na balónech dobré?

Balony neslouží jen k zábavě (děti je milují), ale jsou výborným prostředkem především k nápravě našich těl zatížených civilizačními poruchami. Zlepšují svalové napětí a koordinační poruchy. Dá se pomocí nich odstraňovat nejrůznější dysbalance. Napravují vybočení páteře či kulatá záda. V sedu na míči se totiž nelze dost dobře hrbit. Sedíme-li na židli, po chvíli naše svalstvo ochabne a začneme se pomalu kroutit. Povolíme ramena, vystrčíme břicho a zadeček. Míč nás nutí sedět rovně, protože neustále musíme vyrovnávat těžiště a udržovat rovný sed. Aktivuje naše svaly, zejména ty, které nám pomáhají udržovat vzpřímenou polohu těla. A proto, aniž bychom si to uvědomovali, při sedu na balónu vlastně nenásilně posilujeme. Hopsání koordinuje dech, takže se uplatní i při dechových onemocněních, také zvyšuje srdeční aktivitu. Jako každé jiné cvičení i toto nám přispívá k tvarování svalové hmoty. Jen si představte váhu a na ní kilo masa a na druhé straně kilo tuku. Jaký je v nich rozdíl? Váží stejně, ale rozdíl uvidíte na první pohled. Maso má pěkný tvar a je radost na něj pohledět, tuk se třepe a nikoho pohled na něj nenadchne. Tím chci jenom říci, že váha není rozhodující, rozhodující je jestli jsou svaly zpevněné a skutečně k "nakousnutí." Možná se vám to nezdá, ale na balónech se dá i báječně posilovat. Procvičit se dá na míči opravdu celé tělo a mnohdy i hluboko uložené svaly, které se při cvičení bez míče zapojují jen velmi těžce. Necvičí se jen při hopsání vsedě, ale můžete se na míči válet po břiše, po zádech� Nemluvě o použití coby cvičební pomůcky třeba v sedu či lehu na zemi. Při cvičení na míčích se dá i skvěle hubnout. Energetický výdej je zejména při dynamickém pohybu velmi vysoký. A rytmické cvičení při hudbě je velmi atraktivní a zábavné.

Několik cviků s míči: ( část první)

Při správném sedu na míči musíme mít nohy od sebe alespoň 75°, aby se nám dobře sedělo a měli jsme pocit dobré stability. Chodidla se celou plochou opírají o zem. Ťhel mezi tělem a stehnem nesmí být menší než pravý úhel. Mezi stehnem a holení musí být také tupý úhel. Tělo i hlavu držíme vzpřímeně, ramena tlačíme mírně dozadu a dolů, ruce volně podél těla nebo na stehnech.


(1A)
Na balónu se můžeme nejrůznějšími způsoby pohupovat, buď s oběma chodidly na podlaze (A) nebo střídavě krčíme nohy k hrudníku (náročnější na rovnováhu) nebo s napnutou nohou pod kterou můžeme i tlesknout (B) můžete nohy i křížit přes sebe (C).

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Při hopsání nesmíme ztratit kontakt s míčem, proto se jen pohupujeme, nikdy nenadskakujeme!


1. V sedu na míči se rozhopsáme. 1A. V rytmu hopsání střídavě přitahujeme obě kolena co nejvýše k hrudníku. Zadeček přitom pořádně zaboříme do míče, záda mírně ohneme ke kolenu. 1B. V rytmu hopsání střídavě vykopáváme jednu a druhou nohu do vzduchu, rukama se dotkneme kolena, zdatnější tlesknou rukama pod kolenem.

2. V klidu sedíme na míči, ruce v tříslech, abychom vnímali pohyby pánve, a pomalu soustředěně vychylujeme pánev střídavě vpravo a vlevo. Míč by se měl pod námi mírně valit. Poté zatneme hýžďové svaly a podsadíme pánev dopředu a pak vysadíme zadeček dozadu. Při třetí variantě valíme míč pod sebou dokola, střídavě na obě strany.

3. V sedu na míči se rozhopsáme. Ruce zvedneme nad hlavu a do rytmu střídavě vytahujeme vysoko levou a pravou ruku.

4.
V sedu na míči se rozhopsáme. Ruce složíme na ramena a do rytmu je vytahujeme vysoko nad hlavu.

5. V sedu na míči se rozhopsáme a do rytmu začneme pochodovat. Pracují nejen nohy, ale i paže. V tomto pochodu uděláme několik malých krůčků dopředu. Zadeček se nám na míči přesídlí více dopředu a my musíme více zatlačit do míče. Když cítíme napětí ve stehenních svalech, zase se pomalu pochodem vracíme dozadu.

6. V klidu sedíme na míči, rukama si jej po obou stranách přidržujeme. Drobnými kroky přesuneme těžiště do přední části míče a pomalu na míč naleháváme bedry. V této fázi je velmi důležité hodně tlačit do míče, jinak nám ujede. Takto se pomalu sesuneme až do dřepu. Ideální je, když dosedneme zadečkem až na zem a zády stále silně tlačíme do míče. Nelze provádět na kluzké podlaze (koberec), kde by nám ujížděly nohy i míč.

7. V sedu na míči se rozhopsáme a do rytmu střídavě unožujeme levou nohu a zároveň upažíme do protisměru za pravou rukou. Vrátíme se zpět a opakujeme křížem na druhou stranu.

8. Ležíme na zádech a míč podložíme pod skrčené nohy tak, aby se dotýkal stehen i lýtek. 8A. Zatneme břicho a svaly dna pánevního a pánev nadzvedneme nad podložku. Pomalu obratel po obratli vracíme na podložku. 8B. Zůstaneme v pozici se zvednutou pánví a snažíme se střídavě každou nohu nadzvednout o pár centimetrů nad míč. Opačnou nohu silně zapřeme do vrcholu míče. Tento cvik je nejen velmi náročný na břišní svaly, ale zároveň i na stabilitu.

Autor: Lenka Varmužová

Datum vydání: 28.2.2001
Co s článkem
Přidat k oblibeným článkům        Vytisknout        Poslat e-mailem

Názory čtenářů

Dendiska 28.10. 14:45
Právě na jednom malém sedím :-)
Míč chci pro sebe na Vánoce a chci ho koupit i kamarádce :-)

Denisa, 13
Radim 13.10. 21:28
Pozor, cvičení na tom to je bezva ale není vhodné na balonu sedět (třeba u PC) déle než 15min nebod po té době se začnete dopouštět chyb kvuli přetížení svalu, najdese si polohu pohodlnější = daleko víc se deformujete. Ono v sezení se svaly posílí ale stále jsou v napětí což jim nesvěčí, mate to stejné jako držet v předpažené ruce 0,5l lahev vody, taky to není nic, ale kdo to zvás vydrží ve vodorovné poloze 15min.
Balony jsou super na cvičení dky člověk mení polohy a hlída si správná posed - chci dodat že se sedí s mírně podsazenou pánví!!!
A k hubnutí pomuže ale nikdo na něm nezhubne pokud bude 3hod sedět ≠ 3hod cvičení, Doporučuji plavani, areobic... nad 35min ve vhodne intenzitě. Při příliš vysoké intenzitě (třeba když se někdo nechce zhodit a na začátek jde do aerobiku pro pokročilé) spáli veškerá cukr - svalový i jaterní ael tuk ne a co huř přijde domu a sní co najde nebod potřebuje rychle cukr.
Stravu všechnu ale prvidelně 3-4hod a s mírou
Ivankaa 6.2. 16:48
je to super, hned začnu cvičit, zatím jsem nikde nenašla cviky na velkej balón, zatím na něm sedím u PC, jsem moc ráda, že to tady máte, díky IVKA
Iveta,Martina, Eva 22.10. 12:16
Mate vyborné děkujema vám :-D
Hopsinka 16.1. 18:23
Balóny jsou super-díky za cviky, ale mohl¨y b být trochu náročnější
Mari 9.6. 13:38
Prosím, zda mi můžete zaslat k cviky k malým overballům, případně mi doporučit nějakou literaturu na cvičení. Dívala jsem se, ale nemohu nic sehnat.
Můj email je marie.rejhova@centrum.cz.

Mockrát děkuji
LENNYB 28.3. 19:27
jo,je to výborná věc!!!=)
ERIKA 6.3. 19:00
Ta obrovska gumenna vec je fakt fantasticka.Fascinovala ma az na tolko ze o nej robim diplomonu zaverecnu pracu.Mam k nej sice malo materialu ale sned to nejako zvladnem.Ak by mi niekto poslal par informacii o nej tak by ma to moc potesilo,dakujem.erulienocka@orangemail.sk
Hanka 21.6. 13:59
Prosím, jestli už má někdo cviky na overbally, pošlete mi je. Mám doma knížečku k velkým míčům, ale k overballům nic :-(. Díky. nedvedovah@volny.cz
zuzik 1.6. 13:39
A což teprve ten s těma bodlinkama, z té reklamy na internet, co zrovna vysílají v televizi!!!!
Luciáš 22.5. 22:24
Dostla jsem overball ale bohužel nemůžu nikde najít žádné vhodné cviky. Můžete mi prosím nějaké zaslat pokud to je možné? Můj mail je securit@seznam.cz
ratam 31.3. 22:36
knihu se cviky jsem si koupila za 30 korun ve sportu kde ¨jsem koupila i míč
Lendulka 23.3. 18:03
Tento balón mám doma a je to super.
marie 10.3. 14:01
Prosím, jestli je to možné,zašlete mi cviky k malým overballům.Také je nemůžu nikde sehnat.
Můj email je mariehavlikova@seznam.cz
Byla bych moc vděčná
marie 10.3. 14:01
Prosím, jestli je to možné,zašlete mi cviky k malým overballům.Také je nemůžu nikde sehnat.
Můj email je mariehavlikova@seznam.cz
Byla bych moc vděčná
kadlíková 27.8. 13:54
ja to OK.
Casiopeia 9.3. 10:27
Myslím si že cvičení na míči je skvělá věc a jsem ráda že radíte i jak cvičit, nedávno jsem si koupila také jeden - z prostorových důvodů sice jen malý overball,ale aspoň něco bohužel cviky k těmto míčům se nedají nikde sehnat. Děkuji za Váš článek
Láďa 1.3. 13:39
fantastická věc
Dana 28.2. 10:21
Míč jsme si s dcerou koupily jako krásný vánoční dárek, sehnaly jsme si i brožurky s cviky. Nejvíc se u nás míč uplatní na uvolnění, hopsání a protažení celého těla a k našemu velkému překvapení se to líbí i manželovi, který jinému cvičení neholduje. Ale i posilovací cviky na míči jsou velmi vydatné. Jsme zvyklé hodně cvičit, ale po posilování na míči jsme si po delší době uvědomily i svaly a svalečky, o kterých jsme nevěděly, že je máme. Míč vřele doporučuji, i kdyby jste ho měli uplatnit jen při sezení u televize a počítače.
Váš názor:

JmĂŠno:
Nejste přihlášen(a). Pro komentování některých sekcí se musíte nejdříve přihlásit.
Články na podobné téma